tisdag 25 september 2012

Boktips

Min specialitet är ju Afrika. Jag kan alla länder utantill och kan peka ut alla på karta. Mest är jag intresserad av Rwanda och folkmorden som skedde 1994, mellan april och juli. Tänk er att 1 miljon tutsier (ett afrikanskt herdefolk) blev mördade på så kort tid?! Det är helt ofattbart. Mördarna var främst hutuer (afrikanska jordbrukare i kort och gott)

Boken jag vill tipsa om handlar om en pojke (tutsie) som var med om denna tragedi. Han såg hela sin familj/släkt mördas i samma rum. Han själv fick leva, men inte av snälla skäl, utan för att han hela livet skulle få leva med detta som han varit med om. Dom högg av hans hand med machete och han får sitt ansikte klyvt i två delar vid näsan. Men pojken överlevde och har nu skrivit en bok om det hela.

Den är väldigt otäck så är du känslog är det kanske ingentig för dig.

1 kommentar:

Johanna sa...

kul med boktips!:)

sv: jag ska på en anställningsintervju idag faktiskt, håller på att byta jobb :)

vad kul att du vill beställa ett porträtt :) det är bara att fundera på vilken bild du vill använda :)
kram!