onsdag 16 maj 2012

i den lilla pole dancebubblan


Jag tänkte spalta upp vad jag tycker är allra bäst med pole dance. Jag kommer vilja skriva tusen flera saker men nu tar jag bara det som kommer upp i huvudet först.

1. Du kan ha vilken kroppsform som helst; mullig, smal, mittemellan, tjock, lång, kort, tränad, otränad eller vältränad för att börja med pole dance. Jag har träffat många på studion och alla har olika kroppsformer och träningserfarenheter. De flesta är där för att komma igång med träningen. Att börja med träningen hemifrån känns som en toppenidé men tiden går och man kommer aldrig igång med den där jäkla träningen, ni känner igen er va? Man måste inte vara smal eller vältränad för att börja med pole dance.
När du börjar tex gymma, gå på någon ny danskurs eller utbildar dig till någonting, behöver du då vara kunnig inom ämnen och ha kött på benen? Svar nej, du är där för att lära dig. Alla är där av samma anledning. Alla är nybörjare någon gång. Jag har varit där, herregud så sjukligt otränad jag var, ni skulle bara veta. Latast i stan; Magnusson! Vig som ett kylskåp; Magnusson!  Jag var så jävla ur form när jag började, och vilken tur att jag ändå började va?:)

2. Du får världens bästa träning, för hela kroppen. När många hör talas om Pole Dance så målas en bild upp direkt, tänk dig någon sunkig klubb med en strippa som åmar och ålar sig runt stången och tar av sig plagg efter plagg och gör någon enstaka snurr. Nej! Så är det inte på Pole and fitness studio. Vi kombinerar passen med fys, stretch, trickträning samt en dansrutin. Styrkan kommer du bygga upp allt eftersom, det första du gör är inte direkt att slänga dig runt stången och hänga upp och ner :)
Du kommer märka att du får träning för hela kroppen och det kommer kännas på ställen där du aldrig trodde. Man märker inte ens att man tränar kroppen eftersom man har kul medan man gör det. Jag blev jätteförvånad när jag kom hem från passen och hade världens träningsvärk. Du kommer bli stark och uthållig!:)

3. En kick för självförtroendet är precis vad det är. Jag har aldrig varit duktig på någon kroppslig aktivitet, jag har provat på allt du kan tänka dig. Men min motorik vill sig inte, jag är rädd för bollar och jag har otroligt svårt för riktig koreografidans. Så lyckan vad gjord när jag fann pole dace. Känslan av att sätta ett nytt trick går inte att förklara, man utmanar sig själv så fruktansvärt mycket när man håller på med pole dance och när man äntligen klarar av det där tricket man har strävat efter så länge blir man helt... överlycklig. Man lär sig lita på sin kropp, eftersom man jobbar enbart med sin egna kroppsvikt så kommer du känna tillit och även våga ge efter mer och mer allt eftersom, således även klara av fler trick.
Du kommer våga ta för dig mer, bara den där lilla spärren släpper så öppnar sig en helt ny värld.

4. Du kommer se resultat. Det är något av det bästa jag vet. Jag dokumenterar ofta mina framsteg i stretch och trick för att sedan kunna titta tillbaks och jämföra, och även när det känns som att det har stått helt still så har det ta mig fan gått fram ändå. Det är väldigt bra att se tillbaks på hur det var förut när det kommer dagar då allt känns åt helvete.

5. Gemenskap. Alla är där av samma anledning, alla strävar efter samma saker och i en mindre grupp blir det något extra när man går tillsammans i 8 veckor. Något flätas ihop. Du kommer snabbt märka att vi som dansar pole dance har ett alldeles eget språk, och det språket är det bästa som finns. Det är så många trick/pose-namn, positioner, kombinationer, stänger, kläder, musik, dry hands, handskar  accecoarer, förebilder, partrick... man blir helt yr. Och när man är inne i polebubblan går det inte att komma därifrån. Du är fast. Och du älskar det.

2 kommentarer:

Kattis sa...

<3

Unknown sa...

Jag håller med dig om precis allt du skrev! :)