måndag 19 december 2011

Om Pole Dance

Jag får ofta frågor om min träning. Hur länge jag har tränat, hur ofta, vad som krävs osv. Så nu ska jag ta och berätta lite.

Jag började med pole dance 5 augusti 2010 om jag ska vara exakt. Innan dess var jag alltså en riktig latmask, och nu snackar jag verkligen LATMASK. Jag gick inte ens ut på promenader. Tränade absolut ingenting öht. Men så en dag (jag minns inte hur) fick jag för mig att börja med pole dance. Alla runt om mig rynkade på ögonbrynen, småfnissade lite åt min briljanta idé. Jag tror att ingen förstod att jag menade allvar. Jag var stupsäker på att pole dance var något för mig. Jag skulle bli bäst på det helt enkelt. Och ni ska veta att om jag bestämmer mig för någonting så ÄR DET SÅ. Jag går in i det till 100% Kunde jag sluta med droger så kan jag väl för fan bli bra på pole dance också, tänkte jag.
Så jag bokade in mig på en 8 veckors kurs i nivå 1. (=ett pass en gång i veckan på 2h) Min kusin skulle egentligen börja med mig, men hon blev tur i oturen gravid, så hon kunde inte börja och det förstod jag. Men jag hade ju gett mig fan på pole dance och skulle fullfölja det till vilket pris som helst så jag började själv på kursen utan att känna någon (vilket är oerhört stort för mig med tanke på att jag aldrig har klarat av sånt förut, att börja själv på något, måste liksom ha med mig mamma om jag så ska in till tandläkaren, bara det!) Efter mitt första pole dance pass var jag i extas. Jag var så jävla lycklig! Det var ta mig fan det roligaste jag har gjort!
Ända sen augusti 2010 har jag gått på kurs en gång i veckan. Har även egen stång hemma så jag försöker träna lite varje dag. För några veckor sedan blev jag klar med nivå 7 och går för tillfället i en fri nivå. Dvs att man får lära sig vilket trick man vill och allt är fritt, uppvärmning, stretch osv. Vi utformar det efter våra egna behov. I de tidigare nivåerna har det varit specifika trick vid varje pass samt uppvärmning.

Ett pole dancepass på studion där jag går (www.poleandfitnesstudio.se) går till på följande sätt: 45 -60 min uppvärmning, styrketräning och stretch. 30 min - 40 min trickträning och sista 30 - 20 min är det rutindans eller improvisation beroende på vilken nivå man går.

Så, man behöver inte alls vara stark eller vid för att börja med pole dance. Kolla på mig! Jag var vig som ett kylskåp och otränad som en jävla valross. Idag kan jag en jädrans massa trick, jag har långt kvar innan jag har nått mitt mål men jag har kommit en bra bit på vägen.

Ni där ute som funderar på att börja. GÖR DET! Ni kommer inte ångra er. Pole dance är den bästa träningen som finns. Du tränar verkligen HELA kroppen, och du gör det utan att ens tänka på det, du gör det när du har roligt.

Tveka inte :) Vem som helst kan börja. Oavsett tjock, smal, lång, kort, tränad, otränad, vig, kylskåpsvig. Man tränar ju upp sig själv allt eftersom.

Något ni ska vara beredd på är brännmärken, blåmärken och blåsor. Det går inte att undvika. Eftersom det är huden som gör att man hänger kvar i vissa trick så gör det väldigt ont ibland. Det blir bättre med tiden.
Att göra scorpio (hänga i ett ben) gjorde så ont att jag grät förut. Idag känns det inte ett skit.
Man lär sig tekniken tillslut.

Inga kommentarer: