onsdag 4 april 2012

Myrornas Krig


Det är nog inte många som orkar rota i min blogg och gå tillbaks och läsa. Därför berättar jag det igen; 2009-2010 gick jag på skrivarlinjen på västerbergs folkhögskola. Skrev en självbiografisk diktsamling som jag tänkte dela med mig av. Har även gjort en ny kategori som heter något så simpelt som "dikter"

"Lugnet inuti


Här inne är jag trygg
Med mammas hjärtslag som soundtrack och jag behöver inte
brinna upp psykiskt över vad dom där ute tänker och inte tänker om mig.
Mammas andetag andas mitt liv av varje
inhalering, exhalering och jag överlever
allt, här inne är jag trygg.
Behöver inte välja, bestämma eller
tänka redan tänkta tankar och sedan repetera det som
annars är så jobbigt det som gör mig k a l l s v e t t i g
Måste inte förklara eller försöka göra mig förstådd för människor som
inte fattar ett jävla skit ändå!
Här inne sparkar jag så hårt att mamma kan ta tag i min fot genom huden utanpå men
det är tillfredställande och vad förväntar ni er av ett barn som är rastlöst?
Jag vill stanna kvar här inne, både för er och för min skull.
Om du släpper ut mig nu så dröjer det 20 år innan allt är okej.

Men här inne är det sidenlena slöjor som speglar mig som slingrar sig som
snuddar mig stillsamt och som sedan seglar vidare men som
alltid stannar kvar, det är bäst med världen inuti
Så låt mig stanna kvar bland dina öronvackra hjärtslag
Bland rytmen över två liv som formar takten till ett
bland den svallande, böljande mjukheten av lugn
Av lugnet inuti."


"Myrsvärmens inflyttningskalas

Nu delar jag kropp med tretusen insekter
:dom trampar gasen i botten på mina nervtrådar
dom fräter kittlades
splittrandes
STICKANDES genom varje ven
dom gör rätt till fel och sätter allt på spel.
Jag springer, skriker
slänger svettiga armar i luften
klär av mig naken i panik
jag gråter små ögon tom på tårar
men mikroskopiska myrben brusar fortfarande hysteriskt.
Jag KAN INTE sitta still!
”Vad ska vi gö´ kan vi inte gö´ nått snälla mamma?”
jag MÅSTE virvla runt jag MÅSTE ha saker att göra!
annars dödar dom mig bokstavligt."



"Ur fokus

Jag fyller fyra stormiga år
Det ligger orörda paket på utemöblerna
Alla tuggar fika i takt med pappas trökiga röst som upprepar
samma trökiga ord från stugan ”Sophie! Kom hit nu”
Jag kutar sicksack mellan släkten i mina
gröna grodfötter
snubblar skrattande i sanden med lyckliga ögon
HAR INTE TID
att sitta snällt
vara still
sitta runt bord med fin duk när jag precis har upptäckt
hur man springer som grodorna gör.
Myrorna kryper i kroppen
det kryllar av dom när fötterna skaver
mot gummit som gnuggar, skrubbar bränner tårna som sudd.
Jag sliter och drar, kastar SKITGRODFÖTTER i gräset
:vill inte prata med någon ALLS idag!
Men när Gittan sträcker sin hand efter mig
vill följa med ner till sjön och se på när jag badar
börjar kroppen spritta
gräset kittlar och glädjen hittar vägen ut
från myrornas tvångströja."

Inga kommentarer: