fredag 27 november 2009

#Sjukdom?

Nej. Jag kommer aldrig förstå det där om att alkoholism och narkomani skulle vara en sjukdom.
Jag hade ingen sjukdom som missbrukare: Jag var sinnessvag. Jag var psykiskt ostabil och hittade drogerna som gjorde mig till något som jag trodde var "den riktiga jag". Jag blev beroende, klart som fan att det var svårt att sluta! Kroppen skrek efter benzo, subutex, tjack, listan kan göras lång. Jag mådde bäst i världen, jag var kung, drottning och prinsessa på samma gång. Jag bedövade mig själv; självmedicinerade. De gånger jag gjorde mina halvdana försök till att sluta var jag för SVAG, för orklös och för inne i skiten. Men jag hade INTE en sjukdom. Jag var SVAG. Jag vet inte när svaghet skulle ha klassats som sjukdom? Jag har gått tolvstegsprogram, jag har försökt att förstå "sjukdomsbegreppet" men det finns inte i min värld att alkoholism och narkomani skulle vara en sjukdom. Det känns mer som en dålig ursäkt.
   Den dagen då jag bestämde mig på riktigt för att förbi drogfri så fungerade det. Jag har idag varit ren sen 5 februari 2008. Jag tände av på egen hand. Låste in mig i lägenheten och höll mig för mig själv i några månader. Började sakta men säkert leva. Med detta vill jag säga att om nu svaghet skulle gå under kategorin sjukdom, så går allt med vilja. Har du viljan har du allt. Jag var svag, jag bestämde mig, jag reste mig.
Men jag hade ingen sjukdom.

Inga kommentarer: