lördag 4 februari 2012

Drogfri i 4 år

Idag (4/2) har jag varit drogfri i 4 år. Känns så långt bort, det där förra livet, men ändå så nära.

Ur mammas dagbok

29/1 2008

S ringer på em och säger att hon har en katt. Ringer 2 ggr till, tycker hon låter lite konstig. Åker ner efter jobbet och det syns direkt. Påstår att hon ej kunnat sova pga ont i magen. Tagit Rohypnol. Hon sluddrar, är hängig och stel i ansiktet. Ledsen och gråter för Eddie har varit där. Jag förklarar för S vad som nu gäller, ska hon fortsätta droga låser jag dörren och hon får klara sig själv. Gråter och säger att jag inte kan göra så. Men det kan jag, det är hennes sista möjlighet att bli fri."


Ett brev jag skrev till mamma när jag var på avgiftningen:

"Self Helpkliniken 17/03-03 kl 09.15

Hej Mamma.
Förlåt för alla gånger jag har varit elak, irriterad och få ordig. Men jag börjar nog komma ur den perioden, så känns det. Tack till ditt brev, har läst det flera gånger om och hjärtat blir varmt varje gång. Tack. Jag vill bli hon som var öppen, kramig och lätt till skratt igen. Men nu är jag en lång bit på vägen att bli det. Jag vill också ge dig nobellpriset för världens bästa mamma. Du ställer alltid upp, vad det än gäller. Imorse vaknade jag 07 av att jag grät, hade drömt om blod, Jocke och någon drog. Det var hemskt och då ville jag bara hem mer än vad jag vill nu. Jag har svårt att be om ursäkt och tacka för saker men jag ska verkligen göra mitt bästa för att kunna göra det enklare i vår relation. Önskar bara att pappa kunde bry sig lite mer. Hade jag gått på heroin hade han väl inte sagt ett knyst om det heller. Vill att han ska öppna sig mer. Men det var oväntat att han ringde igår.
Har i alla fall en underbar patient här som heter **** och han är min skyddsängel. Trivs otroligt bra i gruppen. Så finns det en kille som heter ***** och ser sjuksköterskor bära in olika lik till honom. Här hör då inte han hemma. Men man kan inte göra annat än att skratta åt honom. Hur mår Siv och vad säger släkten osv om att jag är här? Svara gärna på brevet, ska vila nu.

PUSS ÄLSKADE MAMMA
/Sophie, ditt hopp, din tro, din kärlek."

4 kommentarer:

Jilina sa...

Vad starkt av dig att hålla dig drogfri :D. Håller tummarna på att även håller i sig livet ut för dig.

Sophie W sa...

Det känns som någon annans liv du skriver om! Jag är så glad att du tog dig ur det! Annars hade inte vi blivit kompisar :) ♥

monia sa...

Grymt av dig! Keep it up :)

angie sa...

grattis! :)