torsdag 14 maj 2009

jorunaler

just nu är det the script som gäller och journallässning från mina psykinläggningar bland annat.

sommaren 2007
"Psykisk status:
Ger ganska formell kontakt, svarar kort på frågor. Ter sig skeptisk och även sarkastisk. Den emotiella kontakten är ytlig. Grundstämmningen ter sig inte nedsatt men man observerar tydliga tecken på irritation. Fokuserad på sig själv och framför allt på att få bensodiazepiner som skall minska ångesten. Man har svårt att skapa någon kompromiss med patienten. Ter sig ganska rigid i sitt resonemang. Svårigheter med att reflektera över sina problem."

jösses nu minns jag. bit för bit faller på plats och här är en:


det var sommaren 2007. jag hade fått en ask xanor med mig hem från min inläggning på psyk.
jag pulade i mig åtminstone hälften av tabletterna och fick sedan för mig att ringa till psyket för att ljuga ihop en historia om att jag har slarvat bort tabletterna och behövde fler. jag var helt borta i huvudet. kvinnan som svarade hänvisade mig till ett annat nummer, jag försöker komma ihåg siffrorna och skriva upp dem, jag frågade om och om igen men jag sa alltid fel nummer.. hon blev riktigt arg på mig, sa med rivig röst "jag tror att du har ätit alla tabletter själv nu sophie!!" jag ljög och sa nej med bortdomnade läppar och stängda ögon. jag sa "jag vill ha hjälp" men den mest ynkliga röst man kan höra från en missbrukare. får som svar "jag kan inte hjälpa dig!" *klick*


här ringer en tjej, som har överdoserat xanor, som knappt kan prata och ber om hjälp.. får som svar arga tonfall och en lur slängd i örat

21/11-2007 Första läkarsamtalet om min ADHD utredning
"Modern berättar idag att följande:

Sophie var redan sedan småbarnstiden ostyrlig och livlig, var aldrig på samma fläck särskilt länge, påbörjade saker och kunde inte avsluta samt hade mycket lätt att komma i konflikt med sin omgivning -mycket kort stubin inligt moderns beskrivning. Kunde vara lite våghalsig risktagande -klätta upp i träd, kasta sig ut i vatten utan eftertanke. Inte ådragit sig några skador och modern upplevde aldrig Sophie som klumpig eller motoriskt sen, däremot alltså som våghalsig -hon har tydligen ett antal gånger fått räddats ur vatten. Modern beskriver att Sophies tillvaro i yngre år var kaotisk när det gällde ordning -hon har dessutom svårt att se föremålen när hon blir stressad. Mamman fick serva genom att ställa fram och lägga iordning. Sophie kom sällan för sent till skolan, däremot relativt ofta uteblev skoldagen helt och hållet därför att hon inte kunnat komma upp på morgnen. På direkt förfrågan beskriver Sophie svårigheter med att skriva, svårt att skilja på bokstäverna P B D. Dock bra i svenska och läser med behållning. Får enligt mammans antydningar antränga sig mer i studierna än andra men kan klara sig bra. Efter flyttning hemifrån till egen bostad har oordningen runt sophie övergått i en tvångsmässig ordentlighet och prydlighet. Sophie kan bli genomsvettig av ångest om mamman kommer in i hallen i hennes lägenhet utan att ta av sig skorna eller om föremål byter plats. Enligt tidigare journaler har Sophie har BUP kontakt sedan 15 års ålder pga ångest i kombination med missbruk. Det intrycket jag får är att detta har pågått under flera års tid och att Sophie också har umgåtts med ungdomar som använt droger. Jag får också intrycket, att både drogbruket, umgänget med drogande kompisar har varit av mycket större omfattning än vad mamman vet om.


Sophie beskriver att hon snortat amfetamin i ett par års tid och att drogen gör henne social, samtidigt lugn, koncentrerad och behärskad. Hon tycker att hon blir mer "sig själv" av amfetamin. Kokain gör henne upprymd och överaktiv. Av Subutex blir hon lugn, snarast lite låg. Har finansierat drogerna med dels intjänade pengar, dels studiebidraget. Vill nu åtminstone i mammas ögon framstå som drogfri."

Inga kommentarer: