måndag 26 oktober 2009

Grammatik

Hur lär man sig grammatik?

Under textsamtalet med Per-Ole i torsdags fick jag reda på att jag inte kan det, grammatik alltså, och vad kan det bero på då? Jo jag har ju inte lyssnat i skolan, inte fått in ett skit i huvudet. Jag kanske dagdrömde eller var hos talpedagogs-Ulla och lärde mig säga S då.

När lärde man sig grammatik? Lågstadiet, mellanstadiet, högstadiet eller gymnasiet? Jag har ingen aning. Jag fick hur som helst tillbaks min novell av Per-Ole som jag skrev och det enda han han strykit över och påpekat var just grammatiken. För första gången i mitt liv är någon ärlig och berättar rakt ut "Du kan inte grammatik Sophie, du har inte fått lära dig det i skolan det syns". En av alla stenar släppte från bröstet och det blev mycket lättare. Jag vet inte varför det var sån lättnad för mig. Antagligen för att jag har något som jag kan jobba på och utveckla. Jag har nog gått och undermedvetet tänkt på detta men inte lagt någon tyngd i det.

Så, hur fan lär man sig grammatik?

2 kommentarer:

Josefine sa...

Jag har också svårt med grammatik, så när du vet. let me know :)

B sa...

Man läser massor av böcker och lägger märke till hur de är skrivna.