fredag 15 januari 2010

#Nålen och svaret

Kom hem från Snabba Cash premiären för någon timme sen. Är fortfarande tagen av hur jävla bra den filmen var. Riktigt duktiga skådespelare och de hade verkligen lyckats att göra den känslosam.

Idag har vi varit till valbo med mormor och ordnat mobilt bredband åt henne och jag köpte tre kattleksaker åt Molle och Kråkan som mamma ska få ta med hem till dom, mina hjärtan.

Sen var vi till sjukhuset helt i onödan. Men jag blev i alla fall jävligt påmind om hur BRA jag har det som lever drogfri och har bostad, familj, Tommi och vänner. När vi satt och fikade på sjukhuset såg jag nämligen en gammal bekant gå in på en toalett och komma ut en halvtimme senare med svetten rinnandes i ansiktet, med sin vita plastpåse och väcka ögon (han hade antagligen tagit en panna). Såg också på när han ställde sig vid receptionen, noddade (halvsov), hängde över disken och sa hur ont han hade i fötterna och huvudet och inte stod ut längre, han var väl ute efter smärtstillande. Jag mindes precis hur N reagerade när han sköt i sig tjack, sub, moffe..vad som helst. Det var speciella ansiktsuttryck som jag aldrig glömmer: Hur han helt besatt letade efter vener utan brosk, hur han stack och stack medans jag stasade upp armen med min svarta slips. Hur nålen for ut och in i hans arm i tjugo minuter ibland och när svaret äntligen kom (när bloder rann ut i pumpen) tittade jag alltid in i hans ögon som hade full fokus. Jag glömmer aldrig pärlorna av svett som droppade på hans t-shirt och hur jag höll hårt i slipsen, kände ingenting, ingen rädsla, ingen skam, ingenting: Det var bara en del av mitt liv. När han sköt in skiten i venen kom den kåta, maniska blicken och hans andning blev snabbare för varje hundradelssekund som gick, det gick så snabbt. Att idag stå utanför och se på kändes underligt. Så jävla lättande att jag slipper skiten och så otäckt att bara se på? Jag vet inte, det var så blandade känslor men idag förstod jag nog, på riktigt, för första gången sen jag blev drogfri: att jag är lyckligt lottad. Jag har det bra. Jag har det jävligt bra.


2 kommentarer:

Josefine sa...

BUHU, vill också se den!! Kan tänka mig hur jävla bra den var :D

Mia sa...

åhh..jag ska gå o se den imorn *längtar* hoppas den är lika bra som boken :)