onsdag 5 augusti 2009

när jag var liten


ibland ploppar det upp massor av mysiga minnen från när jag var liten. som när min syster brukade ge mig alla de där kinderägg leksakerna som hon sparade åt mig varje gång hon hade ätit äggen, egentligen blev jag lite förbannad eftersom jag också ville äta chokladen men det mysiga i att hon gav mig leksakerna vägde över så jag glömde bort det ganska snabbt. ibland kunde jag få två tre stycken leksaker, ibland kunde jag få hur många som helst och då visste jag att hon var den bästa systern i världen. för hon hade tänkt på mig och sparat de där leksakerna.

och ibland vill jag bara skrika rakt ut för jag saknar det där blå huset som jag växte upp i! jag saknar mitt gamla klätterträd som jag ramlade ner ifrån och skrapade upp hela magen och som jonas grabben nästan höll på att strypas i av snörerna till overallen som fastnade i en gren. jag saknar alla gula blommor och stenplattor i svart och vitt som jag ofta gjorde illa fötterna på, jag saknar zigges tassar mot golvet och alla dagbarnen som jag tillbringade mina dagar med, jag saknar julafton och fullt med folk och kalas och trängsel och blåsa ut ljus medans alla tittade och jag tyckte det var skit pinsamt.

jag vill sitta i mamma och pappas sovrum och spela pettsson och findus igen och möla popcorn och tugga extra länge för att om man gör det så smakar det mycket godare!! jag vill få skrattanfall med mathilda vid matbordet och undra över varför mamma och pappa sa åt oss att sluta skratta varje gång, det var ju roligt och skratta bör man annars dör man?

jag vill bygga stora snöhästar igen, lika stora som mig och denna gången ska hästjäveln hålla och inte rasa på mitten!

ibland undrar jag hur det kommer sig att vissa minnen bara ploppar upp, utan förvarning..