onsdag 25 februari 2009

det blåa huset och burken med nymålat och tvättmedel i

jag tycker inte om kvällar. jag längtar alltid efter mamma och pappa, får en klump av obehag i magen. vill tillbaks till min barndom..

till det blåa huset på maltvägen med så många rum att man tappar räkningen. i det huset var jag en virvelvind, jag tog sats och slängde mig handlöst från sängen och hängde i taklampan bara för att se om den höll (det gjorde den) jag hällde iskallt vatten i mammas öra när hon för en gångs skull la sig för att vila (jag behövde aktiveras konstant och hatade att vara ensam) jag la mig i stora djupa vattenpölar, blev blöt från topp till tå bara för att se om jag kunde flyta (det kunde jag inte), jag klättrade i bokhyllor, slog sönder mammas finaste prydnadssaker när jag kutade omkring som det bokstavsbarn jag var/är. när min syster och hennes pojkvän sov på mornarna satte jag mig i ofta trappen och kastade hårda leksaker ned för stegen i hopp om att de skulle vakna av oväsendet och komma upp till mig (jag ville att alla skulle vara vakna, att det skulle hända saker hela tiden),

jag var aldrig någonsin på mitt rum när jag var liten -hatade att sitta där inne, fann ingen mening alls i att vara på ett rum ensam, inte ens för att sova (under hela tiden vi bodde i det blåa huset sov jag med mamma och pappa) jag minns hur det luktade i deras sovrum, nymålat och tvättmedel.

dagen då vi flyttade ifrån huset stod vi alla på tomten och ordnade med kartonger som skulle in i flyttbilen, jag sprang in i huset, förbi den långa hallen och hittade en burk som jag öppnade. jag rusade in till sovrummet, drog burken längst panelen och tapeterna, drog så hårt att det blev märken på väggen. min gula klänning blev böljande och vågig av vinden som for förbi när jag skenade fram och tillbaks i det tomma, ekande rummet som en gång var fylld av oss. jag stängde burken snabbt i hopp om att lukten inte skulle försvinna.. att det skulle stanna kvar för evigt. jag undrar vart den burken är idag..

nu vill jag resa tidsmaskin och spela budget med pappa i köket
nu vill jag resa tidsmaskin och bygga stora snöhästar med jonas
nu vill jag resa tidsmaskin och höra mathilda säga att det är stark saft!
nu vill jag resa tidsmaskin och leka med dagbarnen
nu vill jag resa tidsmaskin och gå promenad till gulf med zigge och mamma för att köpa magnum inför rederiet som gick på torsdagar

nu vill jag resa tidsmaskin och gunga i lekparken bakom klaras lägenhet med petra

och nu vill jag resa tidsmaskin och få vara med mamma och pappa hela tiden..

1 kommentar:

Anonymous sa...

<3
Och getingbon, gungställningen, grannens pool, skogen bakom Gittan, Hanson i vardagsrummet, party i källaren som vi förberedde 2 dagar innan, klätterträdet, spice girls på uppfarten..