torsdag 25 juni 2009

rosa drömmar, svarta hål

Dikten jag fick av mamma när jag fyllde 20

Som det lilla barn du var, hade du drömmar
Rosa ljusa drömmar
Livet ses från den ljusa sidan, det finns inga
moln som skingrar ljuset.
Allt är möjligt.
När jag blir stor - Ska jag
När jag blir stor - Vill jag
När jag blir stor - Kan jag
Allt tas för givet.
En dag tar det lilla barnet steget ut i
vuxenvärlden och upptäcker att livet
inte är så lätt och enkelt
Som förälder försöker man sopa vägen ren
och flytta undan alla hinder.
Trots det finns det ett och annat svart hålatt falla i.
Att se sitt barn falla och hjälplöst stå bredvidär hjärtskärande.
Men att få se sitt barn resa sig upp

borsta skiten från kroppen är stort,
då värmer det i hjärtatoch när sista biten är på plats
Då kommer dina rosa drömmar tillbaka.

Inga kommentarer: