lördag 6 juni 2009

vanilj


nu luktar det tommi här -jag går omkring och ler för mig själv samtidigt som jag luktar lite extra bara för att jag vet att hans lägenhet alltid brukade lukta så här.

vanilj.. ikeas vanilj ljus, de stod alltid och brann i tommis första etta. doften framkallar minnen och känslor som jag trodde att jag hade tappat bort någonstans på vägen. jag minns dagar hos danne, där vi satt och tittade på salad fingers i soffan, jag i mina rosa dreads, danne i the piratebay tröja och jag väntade ivrigt på att tommi skulle sluta sitt jobb och komma hem.. jag minns nätter som var så galna att jag håller de för mig själv, jag minns min nervositet och osäkerhet som levde i mina ådror som en tjock äcklig smoothie, utblandad med thc och tonårsrevolt. jag minns mina känslor för tommi, jag minns hur blyg jag var, jag minns hur jag kämpade för att synas, för att finnas, för att vara.

och jag saknar dig ännu mer nu, min stjärna.

vaniljdoften får mig att automatiskt minnas slutet på 2004 och 2005, då jag kämpade mig igenom skolan, sjukskriven på halvtid och gick på bup 3 gånger i veckan tillsammans med mamma och pappa. jag minns när jag svalde en hel förpackning av insomningstabletter, vaknade mitt i natten och kröp på alla fyra till min minimala toalett för att spy, hur jag sedan kröp tillbaks till sängen och såg hur hela rummet åkte i sidleds som om hela havet stormade, jag minns hur jag sedan vaknade upp två dygn efter utan att förstå någonting. jag minns mitt rosa hår, mitt blåa hår, mina converse som jag fick sånt jävla skavsår av att jag stannade och satte mig på vägen då jag gick till bussen, och grät svarta tårar. jag minns när jag köpte en femma röka och levde i min egna dimension under julen 2004 -satt framför datorn och rökte spliff på spliff, lyssnade på organismens "får jag lov" på repeate och nojade över att någon skulle knacka på min dörr. jag minns hur bäng jag var på annandag jul då jag satte mig i soffan bredvid pappa och helt insnöat tittade på tennis trots mitt hat för sport. jag minns hur jag tyckte att världen hatade mig, jag minns hur jag ville dö och jag minns hur tommi och gänget lyste upp min tillvaro utan att själva veta det. jag minns hur jag längtade, hur jag trivdes, hur jag visste att de var äkta vänner. jag minns hur intensivt kär jag var och jag minns att jag var säker på att den känslan aldrig riktigt skulle gå över..

1 kommentar:

tommi sa...

jag gillar dannes hår på bilden. :D