söndag 11 januari 2009

skriva


ni skulle sett mitt leende tidigare idag när jag ställde in alla mina böcker i min nya hylla. vad glad jag blev! att få ha mina böcker synligt och framme, istället för att låta dem ligga och samla damm i olika lådor är guld värt för mig. jag älskar mina böcker!

just nu ligger jag i sängen, har börja skriva på en ny novell. en fiktiv denna gång. jag vet inte vad den ska handla om riktigt än men det märks. jag älskar att bara skriva, skriva skriva skriva.. låta ett tomt dokument i word fyllas allt eftersom. man behöver inte komma på hela storyn från början. eller inte jag i alla fall. jag kommer på den medans jag skriver. sen går jag tillbaks och ändrar om det är något som är fel..

"Plötsligt låg jag bara där. På den där trasmattan med gräsliga färger på. Det var den där trasmattan som min mormor aldrig kom sig för att slänga varje gång vi hade haft vårstädning i sommarstugan. Den var den där trasmattan som bara fanns där, den där trasmattan som ingen orkade göra någonting åt. Som bara fanns där och samlade damm.
Och så kände jag mig ibland - Som en gammal trasmatta.

Jag blundade. Framför mig såg jag rosa stjärnfall och bonsaiträd i klara gröna färger. Sån där grön färg som man bara måste älska, för att den är så snygg. Intensivt studerade jag trädet, från rot till topp. Alla grenar slingrade sig likt hundratals bruna ormar och löven viskade vackra ord i mina öron. Så vackra att jag visste att det hela var en dröm. Ingen skulle kunna säga något liknande i verkligheten. Inte ens John. Inte ens han som var far till det underverk som levde sitt liv i min mage. Sakta förflyttades mina tankar från dröm till verklighet. När jag öppnade mina ögon blev jag bländad av mormors lilamålade vägg. Jag lyfte min ena hand och lät den smeka min tjocka mage.
-Jo. Tänkte jag. Ont gör det fortfarande.. Jag hoppas bara att du lever."

Inga kommentarer: